Az 1929-es Nagy Gazdasági Világválság többek között azért következett be, mert a II. Ipari Forradalom révén olyan magasszintű termelékenységet értünk el, hogy hirtelen minden fizetőképes kereslettel rendelkező megszerezte a legfontosabb javakat, amik ráadásul tartósak voltak, így bár a vállalatok remek minőségű árukat termeltek nagy mennyiségben, forgalmuk megcsappant, és a kapitalista gazdaság meggyengült.
Ekkor két lehetőség kínálkozott: vagy a bőséghez alkalmazkodnak, és megváltoztatják a gazdasági rendszert (piacgazdaság), ami nyilvánvalóan inkompatibilis azzal, vagy a gazdasági rendszert tartják meg, és valahogy véget vetnek a bőségnek. Végül az utóbbi mellett döntöttek.
A tervezett elavulást, mint a válságból való kilábalás eszközét először Bernard London vetette föl, bár ő államilag kötelezővé kívánta tenni. Ez végül ilyen formában nem került bevezetésre, ám számos kartell a színfalak mögött mégis megvalósított valami hasonlót (pl. a Phoebus-kartell az általuk gyártott izzók élettartamát korlátozta). Aztán az 50-es évekre már nyíltan űzték ezt a gyakorlatot a piacvezető vállalatok, az emberek egy idő után teljesen természetesnek vették, és megszületett a „fogyasztó”. Ebben nagy szerepe volt Edward Bernays-nek, aki megalkotta a manipulatív reklámokat, és a propagandát újracsomagolva megalkotta a PR-t. Manapság a tervezett elavulást már tanítják a mérnökhallgatók és marketingesek számára, csak „termék-életciklus néven fut.
A múlt század elején talán ez a döntés tűnt a nyilvánvaló választásnak, hisz egyszerűbb volt a piacvezető vállalatok számára a termékek élettartamát csökkenteni, hogy megőrizzék forgalmukat, mint egy új gazdasági rendszert kidolgozni, főleg, hogy akkoriban még a többség még a malthusi és szociáldarwinista elvekben hitt. Ám a 70-es évek vége óta már túlléptük a bolygó biokapacitását, és az MIT kutatása alapján az ebből fakadó környezetszennyezés, erdőirtás és talajpusztulás miatt 15 éven belül össze is omlik a világgazdaság. Most már egyértelmű, hogy a termékek életciklusát kell maximalizálni, és a gazdasági rendszert új alapokra helyezni, ahol a verseny, a pénz, és a háború helyét átveszi a kooperáció, a tudomány, és a problémamegoldás.
No matter where or when they take place, Canadian films tell tales through the many…
In this video you can know about debate on online education vs offline education,debate in…
Unlock the potential of online education and earn money with digital marketing and affiliate marketing!…
LANCE VILLANUEVA | Junior High Valedictorian | Flexible and Personalized Online Education for All! |…
Cards with Card Balance Transfer Feature || bekifaayati #youtubepartner #shorts #youtubeshorts Axis Bank Insta Easy…